Ben ik weer! - Reisverslag uit Accra, Ghana van backtobasic - WaarBenJij.nu Ben ik weer! - Reisverslag uit Accra, Ghana van backtobasic - WaarBenJij.nu

Ben ik weer!

Door: backtobasic

Blijf op de hoogte en volg

19 September 2011 | Ghana, Accra

Hallo allemaal,

Het is al weer lang geleden, maar de dagen vliegen voorbij en alle dagen zijn vol en ook kort (helaas).

De stage verloopt goed. Vorige week de male ward afgesloten. Ze waren enorm over me te spreken en vragen telkens wanneer ik weer terug kom. Dit geldt overigens vooral voor de hoofden van de afdeling, want ik weet niet hoe mijn collega's over mij denken. Ik maak me niet altijd geliefd door te wijzen op de taken die nog niet gedaan zijn... Hier is het namelijk een legitiem excuus om geen medicatie te delen als er geen infuus is en de patient intraveneuze medicatie voorgeschreven heeft gekregen of als nog niet alle intraveneuze medicatie is toegedient, want tja, het infuus liep niet zo hard... De eerste keren moest ik er erg om lachen, maar het gaat wel ten koste van de patient. En daarna lachte mijn collega's met mij, want daar kwam ik weer met mijn aandachtspunten...
In het eindgesprek met het hoofd kaartte ik dit aan. Ze vertelde me dat er veel jonge verpleegkundige het werk doen omdat het voor ghanese begrippen vrij goed verdient, niet omdat ze het werk leuk vinden. Helaas komt dit tot uiting in de zorg.
Toen ze me vroeg naar ons systeem in nederland heb ik verteld over de patientgebonden zorg. Meteen riep ze dat ze dat ook in wilde voeren!! Ik ben benieuwd of ze het ook gaat doen en of het werkt...

Vandaag begonnen op de kids ward. Heftig... Die verrekte malariamug maakt hier veel slachtoffers! zeker in het regenseizoen. En ook brandwonden zijn hier talrijk.

Ook heb ik leuke dingen gedaan, weekendje weg geweest. Krokodillen geaait, een oud slavenkamp bekeken en gelogeerd in een traditioneel geschilderd guesthouse. Met z'n allen veel gelachen en gekletst. Heel tof allemaal.
Ook weer een leuke bar ontdekt. Het is alleen zo jammer dat we 's avonds niet meer zo gemakkelijk de straat op mogen.

Gisteren mijn nieuwe jurk aan gehad naar de kerk, mijn gastvader was er helemaal weg van. Gelukkig heeft hij geen 20 koeien :)
De mis werd geleid door een blanke missionaris en ik dacht meteen (zeker nadat hij in het engels begon te praten): " dat is vast een Nederlander" En ja hoor, later hoorde ik van mijn gastmoeder dat hij idd uit Holland komt.

Vanavond komen de ouders van Dries. Ze zaten al sinds 9 uur vanochtend te wachten in Togo op de bus, maar die wilde maar niet vertrekken. Toen ik ze om 16:00 belde zeiden ze dat ze mogelijk vrij snel zouden vertrekken. Morgen zal ik ze ongetwijfeld zien!

Nu weer naar huis, op naar het avondmaal!

  • 19 September 2011 - 18:36

    Thuisfront:

    fijn weer een berichtje te lezen op je site. Het leven in het ziekenhuis krijgt zo meer een gezicht. Ik ben benieuwd naar je avonturen met Ingrid en Roger en (over enkele weken) met Dries.
    Veel plezier op je werk en met je gastgezin.
    XXX van ons hier.

  • 20 September 2011 - 08:57

    De Zolder:

    Veel succes op de nieuwe kids afdeling. Doe ze de groetjes daar, oh en laat je moe en va effe weten dat de moemoe op de hoogte is? Veel plezier verder en we spreken snel. Groetjes en knuffel. Xd

  • 20 September 2011 - 18:27

    Je Zusje:

    Hee zus!
    Wat een leuk verhaal, je enthousiasme spat er vanaf en daar word ik erg blij van. Een teken dat je het goed maakt daar!!
    Ik ben zeer nieuwsgierig naar jou in je mooie jurk en alle avonturen in het ziekenhuis. En een kritische blik maakt je misschien niet bij iedereen populair maar wie weet draagt het later bij aan een verbetering in de zorg van dit ziekenhuis, niets mis mee dus ;) Als het werk maar leuk blijft tussen je collega's.
    We hebben nog wat foto's via de site van Priscilla bekeken, zo kon ik toch een beetje meekijken met je uitstapjes, super gaaf!

    Nog 41 dagen... o ow wat gaat het snel! Hopelijk ga je nog veel leuke dingen zien en doen.
    GENIET ER VAN! kus van je zus :)

  • 22 September 2011 - 17:56

    Herman En Ethel :

    Dag Hanke, we lezen je verslagen met veel aandacht en interesse.Blij te horen dat het je goed gaat. Vele groetjes aan Roger en Ingrid. Alles ok hier, ook met
    de hond.

  • 23 September 2011 - 18:12

    Arja Vd Boogerd:

    Hoi Hanke,

    Leuk om iets te lezen over je ervaringen in Ghana. Wat geweldig om zoiets mee te maken. We gaan je belevenissen ook in IJsselstein volgen.

    Jan en Arja

  • 24 September 2011 - 12:00

    Frans En Mien:

    Je reisverslag is spannend en leuk om te lezen.
    Je zou best schrijfster kunnen worden.
    Nu willen wij je alvast proficiat wensen met je 28e verjaardag, maak er daar een Ghanees en Hollands feest van.
    Nog vele gelukkige jaren en nog heel veel succes met je stage.
    Vele groeten vanuit Boxtel.
    Frans en Mien , Martijn en Kelly.

  • 25 September 2011 - 08:41

    Frank Ellen En Maud:

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag, hopelijk zetten ze je goed in het zonnetje vandaag dat het een verjaardag wordt om nooit te vergeten. Want als ik het zo lees is het ook al een stage om nooit te vergeten! Veel plezier nog.
    liefs

  • 25 September 2011 - 10:41

    Phil En Carlijn:

    Heey Hanke! Van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Smssen lukte helaas niet, dus dan maar via deze weg!
    Maak er een mooie dag van, samen met je Ghanese vrienden en natuurlijk je schoonouders! Onze verjaardagskussen hou je van ons tegoed! Heel veel liefs, Carlijn en Philip

  • 25 September 2011 - 10:47

    Mirthe:

    De felicitaties had ik al gegeven... maar ik zie hier dat mijn pakketje met goed weer ook aan is gekomen want de graden stijgen deze dagen ;)
    Fijne dag zus!!

  • 25 September 2011 - 15:13

    Erwin En Dorien:

    Hey vriendin,

    Gefeliciteerd met je verjaardag!!!! Wel jammer dat we je nu niet in het echt kunnen feliciteren, maar dat doen we dan wel een keer als je weer thuis bent. Maak er een ontzettende leuke dag van met de mensen om je heen! Ben benieuwd of ze daar aparte gewoontes hebben rondom een verjaardag. Nog heel veel succes en plezier daar!!!

    Dikke kus

  • 25 September 2011 - 17:01

    Maaike En Bas:

    Hoi Hanke,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Hopelijk heb je een leuke dag. Al het lezen en het zien van je reisverhalen/foto's maakt dat ik ook wel een beetje jaloers ben op je hoor!! ;). Heel veel plezier daar nog en we zijn erg benieuwd naar je verdere verhalen.
    Veel liefs,
    Bas en Maaike

  • 27 September 2011 - 08:08

    Sylvie:

    dag Hanke, ook van ons een gelukkige verjaardag!!! Heb je goed gevierd?
    Het is ontzettend fijn en interessant om je te "lezen" en te volgen. Kijken al uit naar het volgende verslag!
    hou je goed en geniet van je avontuur!
    Dikke kus,
    Sylvie

  • 27 September 2011 - 19:05

    Manon:

    Hee lieve Hanke!
    Geweldig om je verhalen te lezen! Blijf ze vooral schrijven! :D
    Hopelijk heb je genoten van je verjaardag!
    Dikke kus xxx

  • 30 September 2011 - 21:13

    Henriette De Kort:

    Hallo Hanke
    Prachtig om op afstand mee te genieten van jou stage ervaring in het verre Ghana. Het zal een hele omschakeling geweest zijn, Nog een leerzame, avontuurlijke periode voor de laatste maand
    Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 03 Juli 2011
Verslag gelezen: 411
Totaal aantal bezoekers 14454

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2011 - 31 Oktober 2011

Groot avontuur!

Landen bezocht: